Tuesday, June 29, 2010

KPM Jawab Surat PKPIM

Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) ingin merujuk kepada Surat Pembaca ”Abu Qassim Nor Azmi, Naib Presiden Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) dalam ruangan Surat Kepada Pengarang akhbar Berita Harian bertarikh 24 Jun 2010 – Sistem penilaian baru perlu ganti UPSR, PMR.

Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) bercadang memperkenalkan sistem Pentaksiran Beasaskan Sekolah (SBA) bagi menggantikan peperiksaan awam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan Penilaian Menegah Rendah (PMR).

Pelaksanaan SBA ini akan diseragamkan menerusi Lembaga Peperiksaan yang akan menentukan bentuk soalan yang bakal disediakan guru untuk peperiksaan serta membolehkan sekolah membuat penilaian terhadap pencapaian pelajar.

Ibu bapa boleh mengetahui tahap pencapaian anak-anak mereka hasil daripada keputusan SBA.

SBA ini telah diteliti serta dikaji dan didapati bersesuaian kerana SBA sudah amalkan di banyak negara dan tidak menjejaskan pembelajaran, pengajaran guru dan pembelajaran murid.

UNIT KOMUNIKASI KORPORAT

KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/SBAgantiUPSR_PMR/Article

http://www.ppdbtu.edu.my/index.php?view=article&catid=1:pengumuman&id=563:berita-harian-bertarikh-24-jun-2010--sistem-penilaian-baru-perlu-ganti-upsr-pmr&format=pdf&option=com_content&Itemid=52


No comments:

Post a Comment