Thursday, September 3, 2009

Kuliyah Maghrib “Induksi PKPIM Sesi 2009/2010, Makna Kemerdekaan dan Kisah-kisah Al-Quran


Dr Abdul Aziz Izzat (1999), Al-Khayyat, “Kemerdekaan bermakna kebebasan manusia dari perhambaan manusia lain, atau kebebasan bangsa dari perbudakan bangsa lain.”

Al-Imam al-Qusyairi, “Apabila seseorang itu bebas dari perhambaan kepada makhluk, terlepas dari kongkongan mana-mana entiti…”

Ibnu ‘Arabi, “Perhambaan yang jitu dan sebenarnya (ialah) perhambaan kepada Allah (semata-mata), iaitu apabila seseorang itu tidak menjadi hamba kepada selain Allah. Sebaliknya, menjadi hamba Allah yang menciptanya untuk tujuan penyembahan kepadaNya; di samping menyempurnakan tuntutan penciptaannya. Bak kata orang: hamba Allah yang terbaik ialah yang segera pulang ke hadhratNya. Dengan lain-lain perkataan, kembali kepada ubudiah yang ia dicipta untuk itu. Ini adalah kerana pada hakikatnya dia adalah makhluk yang dicipta dalam kaadaan memerlukan kepada segala sesuatu yang wujud (di alam ini).”

Puisi: Erti Kemerdekaan

“Tidak bebas dengan Tuhan itulah kebebasan
Ingin bebas dari Tuhan inilah keterbatasan…

“Manusia ingin merdeka dan bebas, padahal kuasa sangat terbatas
Walaupun dengan Tuhan tidak bebas, kuasa Tuhan tidak terbatas…”

“Merdeka dari dunia dan manusia itulah hakikat kemerdekaan
Merdeka dari Tuhan itulah hakikatnya tidak ada kebebasan…”

Nabi Ibrahim a.s

Perjalanan spiritual mencari Tuhan dari kecelaruan orientasi kehidupan yang subur dalam masyarakatnya. Penyembahan berhala dan kini penyembahan kepada “materialism” yang menjurus kepada aktiviti rasuah dan pecah amanah yang menjatuhkan harkat-marabat manusia.

(Al-an’am:76-79)

“Maka ketika dia berada pada waktu malam yang gelap, dia melihat sebuah bintang (bersinar-sinar), lalu dia berkata: "Inikah Tuhanku?" Kemudian apabila bintang itu terbenam, dia berkata pula: "Aku tidak suka kepada yang terbenam hilang".

Kemudian apabila dilihatnya bulan terbit (menyinarkan cahayanya), dia berkata: "Inikah Tuhanku?" Maka setelah bulan itu terbenam, berkatalah dia: "Demi sesungguhnya, jika aku tidak diberikan petunjuk oleh Tuhanku, nescaya menjadilah aku dari kaum yang sesat".

Kemudian apabila dia melihat matahari sedang terbit (menyinarkan cahayanya), berkatalah dia: "Inikah Tuhanku? Ini lebih besar". Setelah matahari terbenam, dia berkata pula: Wahai kaumku! Sesungguhnya aku berlepas diri (bersih) dari apa yang kamu sekutukan (Allah dengannya).

Sesungguhnya aku hadapkan muka dan diriku kepada Allah yang menciptakan langit dan bumi, sedang aku tetap di atas dasar tauhid dan bukanlah aku dari orang-orang yang menyekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain).”

Ungkapan Rub’ii bin Amir kepada Rustum, Panglima Perang Rom, “Allah mengutuskan kami untuk kami mengeluarkan manusia daripada perhambaan kepada manusia kepada perhambaan kepada Tuhan Pencipta manusia, daripada kezaliman agama kepada keadilan Islam, daripada kesempitan hidup di dunia kepada keluasan hidup di akhirat.”

Nabi Musa a.s.

Memimpin kebangkitan rakyat menolak penindasan dan kezaliman pemerintahan Firaun yang melambangi masyarakat yang rakus, tamak, dan angkuh.

(al-baqarah:49)

Dan (kenangkanlah) ketika Kami selamatkan kamu dari Firaun dan orang-orangnya, yang sentiasa menyeksa kamu dengan seksa yang seburuk-buruknya; mereka menyembelih anak-anak lelaki kamu dan membiarkan hidup anak-anak perempuan kamu; sedang kejadian yang demikian itu mengandungi bala bencana dan cubaan yang besar dari Tuhan kamu.

(al-‘araf:127)

Dan berkatalah pula ketua-ketua dari kaum Firaun: "Adakah engkau (wahai Firaun) hendak membiarkan Musa dan kaumnya untuk melakukan kerosakan di bumi (Mesir) dan meninggalkanmu serta apa-apa yang dipuja olehmu?" Firaun menjawab: "Kita akan membunuh anak-anak lelaki mereka dan kita biarkan hidup anak-anak perempuan mereka, dan kita tetap menguasai (menundukkan) mereka".

2 Jenis Hegemony yang berlaku hari ini yang perlu dimerdekakan;

(1) Hegemony dalaman-Pemerintah yang rakus, tamak dan angkuh yang digambarkan oleh sifat dan perwatakan “Firaun”. Menindas lelaki Bani Israil, dan menistakan kaum hawanya.

(2) Hegemony luaran-pengaruh dan tekanan asing sama ada dari segi politik mahupun ekonomi.

Abu A`lla al-Maududi , “Telah pergi orang Inggeris yang berkulit merah namun masih kekal Inggeris berkulit sawo matang”.

Nabi Muhammad s.a.w

(1) Kecelaruan kehidupan-penyembahan berhala

(al-maidah:3)

“…Pada hari ini, orang-orang kafir telah putus asa (daripada memesongkan kamu) dari agama kamu (setelah mereka melihat perkembangan Islam dan umatnya). Sebab itu janganlah kamu takut dan gentar kepada mereka, sebaliknya hendaklah kamu takut dan gentar kepadaKu. Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu agama kamu dan Aku telah cukupkan nikmatKu kepada kamu dan Aku telah redakan Islam itu menjadi agama untuk kamu. Maka sesiapa yang terpaksa kerana kelaparan (memakan benda-benda yang diharamkan) sedang dia tidak cenderung hendak melakukan dosa (maka bolehlah dia memakannya), kerana sesungguhnya Allah maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.”


(al-jumuah:2)


Dialah yang telah mengutuskan dalam kalangan orang-orang (Arab) yang Ummiyyin, seorang Rasul (Nabi Muhammad s.a.w) dari bangsa mereka sendiri, yang membacakan kepada mereka ayat-ayat Allah (yang membuktikan keesaan Allah dan kekuasaanNya), dan membersihkan mereka (dari iktiqad yang sesat), serta mengajarkan mereka Kitab Allah (Al-Quran) dan Hikmah (pengetahuan yang mendalam mengenai hukum-hukum syarak) dan sesungguhnya mereka sebelum (kedatangan Nabi Muhammad) itu adalah dalam kesesatan yang nyata.


(2) Penindasan ekonomi-riba dan ‘monopoli’.

Tidak ada keraguan tentang pengharaman riba kerana ia jelas membawa keburukan dan penindasan kepada mereka yang terlibat. Mereka yang kaya terus kaya manakala yang miskin pula akan terus merana. Pengharaman riba jelas bertujuan melindungi masyarakat khususnya golongan yang lemah dan miskin dari terus ditindas oleh golongan kaya dan hartawan. Juga jelas di sini adalah pengharaman riba adalah kerana keburukan dan kesan dari sudut ekonominya terhadap mereka yang terlibat khususnya mereka yang amat-amat memerlukan pertolongan dari sudut kewangan.

(ali-‘imran:130)

“Wahai orang-orang yang beriman! Jangalah kamu makan atau mengambil riba dengan berlipat-lipat ganda, dan hendaklah kamu bertakwa kepada Allah supaya kamu berjaya.”

(Drs. Izomiddin, M.A, Revitalisasi Perdagangan Islam Dalam Pengembangan Sektor Riil)

Walau bagaimanapun dalam konsep ekonomi Islam, monopoli, duopoli, ataupun oligopoli (dalam erti kata hanya ada satu penjual, dua penjual, atau bayak penjual) tidak dilarang dalam Islam selama mereka tidak mengambil keuntungan di atas keuntungan normal.


(al-baqarah:2)


“Orang-orang yang memakan (mengambil) riba itu tidak dapat berdiri betul melainkan seperti berdirinya orang yang dirasuk syaitan dengan terhoyong-hayang kerana sentuhan (syaitan) itu. Yang demikian ialah disebabkan mereka mengatakan "bahawa sesungguhnya berjual beli (berniaga) itu sama dengan riba". Allah membolehkan (menghalalkan) jual beli dan melarang (mengharamkan) riba…”


Kegagalan yang paling terasa dari modernisasi yang merupakan akibat langsung dari era globalisasi adalah dalam sektor ekonomi yang semakin hilang nilai. Max Weber antara lain mengatakan bahawa 1) tidak mungkin berkembangnya kapitalisme tanpa adanya kelompok usahawan dan perniaga, 2) tidak mungkin lahir para usahawan dan perniaga tanpa satu dasar moral (moral charter), dan 3) tidak ada dasar moral tanpa keyakinan keagamaan (religious premises).

Justeru, kemerdekaan ekonomi yang di bawa oleh Nabi Muhammad s.a.w. juga dapat kita fahami dengan pengenalan model ekonomi baru yang sangat menekankan aspek pembangunan ekonomi yang berkeadilan selari dengan tuntutan dan ajaran Islam yang berperanan sebagai religious premises.

Oleh itu, dalam krisis semasa yang menuntut pembaharuan, pandangan Baqir Sadr agar pemurnian hubungan falsafah ekonomi yang tidak bebas nilai dan faham keagamaan (merujuk kepada Islam) dengan sains ekonomi yang lebih praktikal akan dapat disuburkan.

(3) Kezaliman sosial-wanita dan bangsa arab badwi.

(an-nisa’:58)

“Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan segala jenis amanah kepada ahlinya (yang berhak menerimanya) dan apabila kamu menjalankan hukum di antara manusia, (Allah menyuruh) kamu menghukum dengan adil. Sesungguhnya Allah dengan (suruhanNya) itu memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepada kamu. Sesungguhnya Allah sentiasa Mendengar, lagi sentiasa Melihat.”

(4) Perpaduan

Merdekakan masyarakat kita dari perpecahan dan permusuhan. Sabda Nabi SAW:

Dari Amir bin Saad dari bapanya r.a katanya:“Pada suatu hari Rasululah s.a.w datang dari daerah perbukitan. Ketika baginda sampai di Masjid Bani Mu’awiyah baginda masuk ke masjid tersebut lalu solat dua rakaat. Kami pun solat bersama-sama dengan baginda.Baginda berdoa kepada Tuhan panjang sekali. Setelah berdoa baginda berpaling kepada kami lalu bersabda:”Aku memohon kepada Tuhan tiga perkara. Dia memperkenankan dua perkara dan menolak satu perkara. Aku memohon kepada Tuhan supaya jangan membinasakan umatku dengan musim susah yang panjang. Maka diperkenankan. Aku memohon supaya umatku jangan dibinasakan dengan bencana tenggelam (seperti banjir besar yang melanda umat Nabi Nuh atau seperti tentera dan Raja Firaun yang ditenggelamkan di lautan), permohonanku itu diperkenankan-Nya juga. Aku memohon supaya umatku jangan dibinasakan kerana pertentangan sesama mereka. Permohonan ini tidak diperkenankan. “(Hadis riwayat Bukhari)

ABU QASSIM NOR AZMI

Naib Presiden PKPIM

http://syawabal-zaha.blogspot.com/

aqna_86@yahoo.com

+019-3565805

No comments:

Post a Comment